נחירות? אפשר לישון על זה ולפתור את זה

במהלך השנים התגלו מחלות רבות הקשורות לדום נשימה בשינה: קיים סיכון מוגבר לחלות ביתר לחץ דם, יש עליה בשיעורן של מחלות לב, שבץ מוחי, סוכרת ולהפרעות בריכוז ודיכאון. בשל העייפות הרבה קיים סיכון מוגבר למעורבות בתאונות דרכים
דן גוטמן No Comments on נחירות? אפשר לישון על זה ולפתור את זה

נחירות הן בעיה מוכרת ושכיחה הפוגעת בכשליש מהאוכלוסייה הבוגרת • אולם לא רק הנוחרים נפגעים. מחקרים מראים שגם בני הזוג של הנוחרים מאבדים לפחות שעת שינה בלילה ואיכות חייהם נפגעת

צילום: נתי שוחט, פלאש90
במהלך השנים התגלו מחלות רבות הקשורות לדום נשימה בשינה: קיים סיכון מוגבר לחלות ביתר לחץ דם, יש עליה בשיעורן של מחלות לב, שבץ מוחי, סוכרת ולהפרעות בריכוז ודיכאון. בשל העייפות הרבה קיים סיכון מוגבר למעורבות בתאונות דרכים
9:52
30.04.24
בצלאל קאהן ודוד חכם No Comments on ח"כ קרויזר דורש: "השמדה, כיבוש והתיישבות"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

נחירות הן בעיה מוכרת ושכיחה הפוגעת בכשליש מהאוכלוסייה הבוגרת. אולם לא רק הנוחרים נפגעים. מחקרים מראים שגם בני הזוג של הנוחרים מאבדים לפחות שעת שינה בלילה ואיכות חייהם נפגעת.

אז למה זה קורה?

הסיבה השכיחה ביותר לדום נשימה נגרמת מחסימת דרכי האוויר בשינה והיא מכונה דום נשימה חסימתי. בזמן השינה צונחים בסיס הלשון והחיך הרך וחוסמים את מעבר האוויר התקין. מצב זה מביא להפסקת הנשימה ולירידת החמצן בדם, וילווה בנחירה. אדם הסובל מדום נשימה מתעורר מספר פעמים בלילה לעיתים בלא שהוא מודע לכך, דבר הפוגע ברצף ובאיכות השינה ומפחית את איכות החיים במהלך היום. השפעות דום הנשימה הן נחירות, יובש בפה, יקיצות תכופות בלילה, עייפות רבה וישנוניות במהלך היום.

במהלך השנים התגלו מחלות רבות הקשורות לדום נשימה בשינה: קיים סיכון מוגבר לחלות ביתר לחץ דם, יש עליה בשיעורן של מחלות לב, שבץ מוחי, סוכרת ולהפרעות בריכוז ודיכאון. בשל העייפות הרבה קיים סיכון מוגבר למעורבות בתאונות דרכים.

האבחנה
על מנת לאבחן דום נשימה בזמן השינה יש צורך בבדיקת רופא מומחה א.א.ג כדי לשלול סיבות מכניות לבעיה (שקדים מוגדלים, מבנה אופייני ומסויים של חלל הפה והחיך וכו'). אם אין בעיה מבנית, יש צורך לבדוק את האדם בזמן השינה במעבדת שינה ולאחרונה ישנה אפשרות לערוך את בדיקת השינה בבית.

דרכי טיפול
איזון משקל הינו חשוב ביותר לצורך הטיפול. לאנשים הסובלים מעודף משקל אנו ממליצים בנוסף לטיפול הרפואי, גם על תכנית לירידת משקל שעשויה להביא לשיפור משמעותית בהפרעות השינה.

טיפול נוסף ויעיל לדום נשימה בשינה הוא שימוש במכשיר ה – C-PAP שהינו מסיכה המוצמדת לפה או לאף ואשר שומרת על הזרמת אוויר בלחץ לדרכי הנשימה. למרות שהמכשיר הינו יעיל לטיפול בדום הנשימה רק כמחצית מהאנשים מסתגלים אליו ולרוב אנשים צעירים מסרבים להשתמש בו.

אמצעי נוסף הוא התקן דנטלי לקידום הלסת, הינו מעין סד המורכב על השיניים בזמן השינה ודוחף את הלסת התחתונה קדימה ויחד איתו נדחף קדימה בסיס הלשון וכך גדל המרווח של הלוע.

האופציה הניתוחית
למטופלים עם דום נשימה קשה או שלא מצליחים להסתגל לפתרונות המכניים קיימת אופציה ניתוחית.

תחילה יש לבצע בדיקה במעבדת שינה, במהלך בדיקה זו המטופל ישן כאשר הינו מחובר לאלקטרודות המנטרות את מצב השינה ובסיומה מתקבל דוח המפרט את דרגת החומרה של דום הנשימה בשינה.

בנוסף, על מנת להתאים את הניתוח היעיל למטופל מבצעים בדיקה המכונה אנדוסקופיה בשינה שבה באמצעות הרדמה קלה משרים מצב של שינה וניתן לצפות באמצעות סיב אופטי המוחדר לדרכי האוויר. כך ניתן לצפות מה קורה במהלך השינה ואילו אזורים בדרכי הנשימה נחסמים וגורמים לחנק.

הניתוח הפופולרי נקרא UPPP (פלסטיקה של החיך) בניתוח זה מסירים חלק מהחיך הרך, הענבל ולעיתים גם את השקדים מה שיוצר קשת גבוהה יותר בחיך וזרימת אויר טובה יותר. בשנים האחרונות פותחו מספר טכניקות לביצוע הניתוח עם פחות כאב וריפוי מהיר יותר.

כאשר דום הנשימה מתגלה שנובע מבסיס לשון גדול וצניחת הלשון אחורה, בזמן השינה. ניתן להקטין את בסיס הלשון על ידי טכניקות ניתוחיות שונות ולהביא להקלה משמעותית.

לעיתים לאנשים שדום הנשימה אצלם נובע מסיבות של מבנה לסתות ומנשך לא תקין, ביצוע ניתוח אורטוגנטי המקדם את הלסת התחתונה ע"י שברים בעצמות וחיבורם מחדש עשוי לעזור.

שיעור ההצלחה בניתוחים אלה, המביא להפחתת שיעורי דום נשימה בשינה עד למצב נורמלי עומד על 90%.

ד"ר דן גוטמן הוא סגן מנהל מחלקת אף אוזן גרון המרכז הרפואי מאיר



0 תגובות